OM YOGAN

YOGA MIND AND SOUL

-För hållbar hälsa och balans i livet 

OM YOGAN...


Yoga är en fullt utvecklad metod som ger dig möjligheter att öva på det du vill utveckla, bl.a. mental fokus, utrymme och rörlighet i kroppen, kreativitet, din intuition, fysisk styrka, närvaro mm..

-Det handlar om att utforska yogan med utgångspunkt från sina egna behov.


Vad vill du?

Vem är du? 

Vad upplever du att du behöver mer eller mindre av i ditt liv?


Jag hoppas kunna guida dig att uppnå det du vill utveckla genom din personliga yogapraktisering.


I dagsläget jobbar jag med 4 olika yogaformer i studion. Jag märker ut klasserna i bokningen på Timecenter så att du enklare ska kunna välja det du är intresserad av.


Här nedan kan du läsa vidare om respektive yogastil.






Klasserna märkta "Yoga" passar den som vill röra på sig lite mer. Jag känner in den aktuella gruppen och erbjuder varierande rörelser för hela kroppen. Jag tar hänsyn till bokningslistan och varierar klasserna mellan Hatha och Vinyasa


Genom att träna kroppen vill man i hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande.

Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. Hathayogans mjuka, fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer som exempelvis ashtanga vinyasa. Positionerna kombineras med andningsövningar (pranayama) och olika meditationstekniker för att uppnå balans mellan kropp och sinne.


Fördelar med hathayoga

  • Starkare och mer flexibel kropp
  • Mindre spänningar
  • Mental klarhet och ökad fokus
  • Kraft och inspiration
  • Bättre sömn
  • Bättre koncentration
  • Bättre balans


Vinyasayoga är en dynamisk och fritt flödande yogaform där ingen klass är den andra lik. Ordet vinysasa innebär just flöde och denna form är en av mest förekommande stilarna idag. Det finns många olika varianter av vinyasayogaklasser som passar perfekt för dig som vill ha en varierad yogapraktik och utmanas fysiskt och mentalt.

Vinyasa betyder ”andningssynkroniserad rörelse". I vinyasayoga samordnas andning och rörelser i ett dynamisk flöde mellan olika positioner. Klasserna har olika intensitet och upplägg, vissa innehåller mer meditation, vissa mer kraftfulla positioner och vissa har ett mer spirituellt fokus. Vinyasayoga är egentligen mer ett sätt att yoga än en specifik stil. Poweryoga kan exempelvis ses som en typ av vinyasayoga. 


Fördelar med vinyasayoga

  • Kroppen blir starkare och mer flexibel
  • Höjer pulsen och ger ett bra träningspass
  • Ökar ditt mentala fokus
  • Rensar kroppen på gifter och slaggprodukter
  • Ökar blodcirkulation







Restorative yoga passar dig som söker efter total avlastning. Klassen är Noll komplicerad och välkomnar dig precis som du är med fokus på V I L A och Å T E R H Ä M T N I N G.


Denna yogaform är både meditativ och terapeutisk. 

Många delar av yoga ger kropp och sinne återhämtning och är därför per definition just restorative.

Restorative Yoga däremot är en specifik form av yoga med avsikten att genom utvalda tekniker samt mjuka och avslappnande positioner ge kropp och sinne maximal avlastning. Fysiskt, mentalt och själsligt.

Vi håller varje position i minst 6 minuter och ända upp till 30 minuter. Genom att hålla positionerna under en längre tid och samtidigt känna sig fullständigt bekväm och avlastad i kroppen, kan vi tillåta oss att verkligen slappna av och ”sjunka in” i positionen, det är här vi skapar återhämtning. En position kan räcka som praktik, vilket gör att vi kan praktisera Restorative även när vi har kort om tid eller när vi är ovana vid praktiken och till en början kanske har svårt att slappna av.

Både kropp och sinne behöver återhämtning för att fungera optimalt. Det är nämligen då många viktiga processer som bidrar till att bland annat hålla oss friska, skadefria och må allmänt bra sker i kroppen. Om vi inte får den viktiga återhämtningen återuppbyggs inte cellerna på samma sätt, cirkulationen minskar och immunförsvaret går ner. Genom denna vila och avslappning stimulerar vi det parasympatiska nervsystemet och hjälper oss att skapa en fysisk och mental balans. Vi synkar helt enkelt gas och broms. Vi kan jämföra det med att vi skapar en jämnare och behagligare bilkörning med denna synkning, på samma sätt skapas en lugnare och mer behaglig balans i oss själva.

Jag erbjuder denna yogaform en gång i veckan (gäller ej under juli). 


Fördelar med Restorative Yoga

  • Bättre sömn.
  • Ökad cirkulation i kroppen.
  • Avslappning, släpper spänningar.
  • Lugnar sinnet och kan därmed bromsa in fysiska stressymptom.
  • Har en läkande effekt på kroppen i och med sin återhämtande funktion.
  • Stimulerar parasympatiska nervsystemet, lugnar därmed både kropp och sinne.
  • Ökar fokus och närvaro.
  • Ger en ökad kroppskännedom där vi kan gå djupare och få mer förståelse för vår egen kropp.
  • Lär oss att släppa kontrollen och våga hänge oss fullt ut.
  • Ett bra komplement till din övriga yogapraktik och/eller träning.
  • Enkelt att utföra, passar alla.
  • Ger kroppen återhämtning mellan träningspass och förebygger skador.







YIN yoga är en stilla yogaform med fokus på djupa spänningar. Under denna klass stannar du i x-antal positioner á 3-10 minuter och jobbar med att släppa taget för att stilla kropp och sinne- därigenom skapar du återhämta inifrån ut.


Denna yogastil är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer. Genom att balansera yin, vila, och yang, aktivitet, i livet i stort ökar vårt välbefinnande på alla plan.

Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-10 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet.

I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

Med hjälp av props (olika hjälpmedel såsom filtar, bälten, kuddar, block) kan du anpassa positionerna efter dina egna förutsättningar.

Yin yogan passar dig som lider av långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.


Fördelar med yinyoga

  • Stillar kropp och sinne
  • Kompletterar övrig yogapraktik och träning
  • Enkelt att utföra, passar alla
  • Mycket avslappnande
  • Minskar stress och oro
  • Bidrar till en större medveten närvaro
  • Ökar rörligheten i leder
  • Skapar ett inre lugn
  • Ökar flöde av energi och livskraft, prana

Jag erbjuder denna yogaform en gång i veckan.


OMDÖMEN.....

"En ljuvlig fantastisk plats. Och Lisa - hon skapar en unik atmosfär. Tack för att du är så underbar och utvecklas hela tiden"

/Anastasia

"Man är välkommen precis som man är, får upptäcka sig själv och uppleva en fantastisk gemenskap"

/Emilia

"Bästa yogaläraren och inspiratören. Alla som ännu inte varit på Lisas yoga måste ta sig i kragen och prova några pass . Ni ångrar er inte. Hon är helt fantastisk. Man är full av energi när man lämnar yogastudion efter en timme med Lisa och alla andra yogisar. Ung som gammal. Alla kan känna sig välkomna på yogamattan hos Lisa. Träning både för kropp och själ."

/Karina

"Jag får inte längre panik över dammtussar. Jag kan se mig omkring i vårt hus och verkligen SE hur fint vi har det. Såna småsaker har gått förbi mig i hela mitt liv, jag har alltid alltid varit på väg någon annanstans. Sällan stannat upp och verkligen känt efter. Bara sprungit på, klarat av allt, varit "duktig"... tillslut sprang jag i väggen.

Att hitta vägen tillbaka till att vara sann mot mig själv har inte varit lätt, men nu äntligen.

Yogan säger precis det där jag behöver höra, yogan får mig att känna precis det där jag behöver känna.

Tack."

/Anonym

"Tack Lisa för ditt varma bemötande i studion. Du får människor att växa och hitta välbefinnande i vardagen. Att komma till yogastudion är att komma hem."

/Anonym

Yogalärare Lisa Huhta

 

Studions adress: Västra esplanaden 63, 95335 Haparanda

 

Telefon: 072 714 51 78

Mail: yogamindandsoul@hotmail.com