OM YOGAN

Klasserna märkta "Yoga" passar den som vill röra på sig lite mer. Jag känner in den aktuella gruppen och erbjuder varierande rörelser för hela kroppen.

Jag tar hänsyn till bokningslistan och varierar klasserna mellan Hatha och Vinyasa. 


Genom att träna kroppen vill man i hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans.

Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande.

Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. Hathayogans mjuka, fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer som exempelvis ashtanga vinyasa. Positionerna kombineras med andningsövningar (pranayama) och olika meditationstekniker för att uppnå balans mellan kropp och sinne.


Fördelar med hathayoga

  • Starkare och mer flexibel kropp
  • Mindre spänningar
  • Mental klarhet och ökad fokus
  • Kraft och inspiration
  • Bättre sömn
  • Bättre koncentration
  • Bättre balans


Vinyasayoga är en dynamisk och fritt flödande yogaform där ingen klass är den andra lik. Ordet vinysasa innebär just flöde och denna form är en av mest förekommande stilarna idag. Det finns många olika varianter av vinyasayogaklasser som passar perfekt för dig som vill ha en varierad yogapraktik och utmanas fysiskt och mentalt.

Vinyasa betyder ”andningssynkroniserad rörelse". I vinyasayoga samordnas andning och rörelser i ett dynamisk flöde mellan olika positioner. Klasserna har olika intensitet och upplägg, vissa innehåller mer meditation, vissa mer kraftfulla positioner och vissa har ett mer spirituellt fokus. Vinyasayoga är egentligen mer ett sätt att yoga än en specifik stil. Poweryoga kan exempelvis ses som en typ av vinyasayoga. 


Fördelar med vinyasayoga

  • Kroppen blir starkare och mer flexibel
  • Höjer pulsen och ger ett bra träningspass
  • Ökar ditt mentala fokus
  • Rensar kroppen på gifter och slaggprodukter
  • Ökar blodcirkulation

Klassena märka "YIN yoga" är stilla med fokus på djupa spänningar.
Under denna klass stannar du i x-antal positioner

á 3-10 minuter och jobbar med att släppa taget för att stilla kropp och sinne- därigenom skapar du återhämta inifrån ut.

Denna yogastil är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer. Genom att balansera yin, vila, och yang, aktivitet, i livet i stort ökar vårt välbefinnande på alla plan.

Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-10 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet.

I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

Med hjälp av props (olika hjälpmedel såsom filtar, bälten, kuddar, block) kan du anpassa positionerna efter dina egna förutsättningar.

Yin yogan passar dig som lider av långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.


Fördelar med yinyoga

  • Stillar kropp och sinne
  • Kompletterar övrig yogapraktik och träning
  • Enkelt att utföra, passar alla
  • Mycket avslappnande
  • Minskar stress och oro
  • Bidrar till en större medveten närvaro
  • Ökar rörligheten i leder
  • Skapar ett inre lugn
  • Ökar flöde av energi och livskraft, prana


YOGALÄRARE LISA HUHTA

STUDIONS ADRESS: Cape East, Sundholmen 1